Ezekben a nehéz időkben nem ritka, hogy az emberek azt kívánják, bárcsak mindannyian megtalálhatnánk a módját annak, hogy megnyomjuk a reset gombot, és újrakezdjük az évtizedet. Lépjünk be a sci-fi műfajába, amely lehetővé teszi számunkra, hogy egyszerre meneküljünk a jelenből és aggódjunk a jövő miatt. Az olyan klasszikusoktól kezdve, mint az 1966-os első Star Trek (és az azt követő sorozatok), egészen az olyan újabb sorozatokig, mint a The 100 (tinédzserdráma és poszt-apokaliptikus valóságshow), a nem is olyan távoli jövő lehetőségeiből nincs hiány.
Akkor illik, hogy oly sok sci-fi sorozat az űrben játszódik, abban a hatalmas, ismeretlen határvidéken, amelyet Elon Musk és Jeff Bezos jelenleg uralni igyekszik. De manapság az űrben játszódó sorozatok messze túlmutatnak a hegyes fülek és a kis zöld emberkék birodalmán; a Netflix új eredeti sorozatában, az Awayben a jövő a jelen, és űrutazónak lenni ugyanolyan munka, mint tanácsadónak lenni: sok időt kell a családtól távol tölteni, és hosszú órákat kell a levegőben tölteni.
Itt összegyűjtöttük az elmúlt évtizedek legjobb űrös tévésorozatai közül néhányat a sci-fi műfaj új jövevénye előtt. A rajzfilmklasszikusoktól a kultikus sorozatokig, íme, azok a sorozatok, amelyek akkor is izgalomba hoznak, ha készen állsz arra, hogy bedobd a törülközőt a Föld bolygón, és inkább belevessz a sötét ismeretlenbe
15. Sötét anyag
Elkészítette: Szt: Joseph Mallozzi, Paul MullieSztárok: Melissa O’Neil, Anthony Lemke, Alex Mallari Jr, Jodelle Ferland, Roger Cross, Zoie Palmer, Marc BendavidOriginal Network: Syfy (USA), Space (Kanada)
A Dark Matter az azonos című Dark Horse képregénysorozat ihlette, amikor hat ember úgy ébred egy űrhajó fedélzetén, hogy nem emlékeznek arra, kik ők és hogyan kerültek oda. Ezután három évadnyi kaland következik, amelyek fokozatosan emelik a tétet, miközben a dicső karakterek fejlődésére összpontosítanak. Mert amikor nem tudod, hogy hős vagy-e vagy gazember, újra kell definiálnod az identitásodat. A Dark Matter három kiváló női főszereplőt is felvonultat, köztük a televízió egyik legkedvesebb androidját. Így hát a Syfy elkeseredetten hozta meg azt a rövidlátó döntést, hogy törölte a sorozatot. Több háromdimenziós színésznőre van szükségünk a képernyőnkön, és a Dark Matterben bőven van ilyen. Szerencsére a Netflixen még mindig megnézheted az összes évadot. -Frannie Jackson
14. Star Trek: The Original Series
Elkészítette: Star Trek: The Original Series
Elkészítette: Star Trek: The Original Series
Elkészítette: Gene RoddenberrySztárok: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, Nichelle Nichols, George Takei, Walter KoenigOriginal network: Gene Roddenberry író és producer beszédével kezdődött egy kis űrhajóról, amely a galaxis felfedezéséről szólt, és globális kulturális jelenséggé vált, amely több mint fél évszázadon keresztül nézők millióit (valamint űrhajósokat, tudósokat és feltalálókat) inspirált. A több milliárd dolláros franchise nyolc tévésorozatot, 13 filmet, számtalan könyvet, képregényt, magazint és videojátékot ölel fel – minden itt kezdődik. Négy ping-pong hang szólal meg az űr csendjében. James T. kapitány hangja. Kirk (William Shatner) hangja hirtelen felhangzik a csillagok között, és hangos narrációval magyarázza legénysége ötéves küldetését. Hajójuk az Enterprise csillaghajó, amely teljes pompájában jelenik meg, bolygók körül keringve és nagy sebességgel haladva, gyorsabban, mint bármi, amit a hatvanas évek közönsége valaha is látott, olyan gyorsan, mint maga a haladás. Egy idegen operai szoprán hirtelen felcsendül, majd Alexander Courage zeneszerző főcímdala, aztán a címek: STAR TREK. Ebben az új sci-fi sorozatban minden, a sokszínű szereposztástól kezdve a művészeti irányításon át az elgondolkodtató cselekményig minden szakítani akart a megszokottól. A második évad végén, amikor elterjedt a hír, hogy a Star Treket a törlés veszélye fenyegeti, az NBC több százezer tiltakozó levelet kapott a rajongóktól, köztük orvosoktól, professzoroktól és még Nelson Rockefeller New York-i kormányzótól is. Az eredeti sorozatot 1969-ben törölték, az utolsó epizódot kevesebb mint két hónappal az Apollo-11 sikeres, emberes Hold-küldetése előtt sugározták. Hatása azonban maradandó és mérhetetlen volt. Roddenberry egy olyan sorozatot épített, amely szembe mert nézni az ismeretlennel, leküzdötte a lehetetlen kihívásokat, és a társadalmi konvenciókat a jobbik irányba terelte. Az ő jövőről szóló álma egy olyan sorozatnak nyitotta meg az utat, amely bátran eljutott oda, ahová korábban egyetlen más tévésorozat sem. -James Charisma
13. A tágasság
Elkészítette: Sz: Mark Fergus és Hawk OstbySztárok: Thomas Jane, Steven Strait, Shohreh Aghdashloo, Paulo CostanzoOriginal network: Syfy / Amazon
A Syfy The Expanse című sorozatában a Mars és a Föld két szuperhatalom küzd a technológiai fölényért, miközben az aszteroidaövben élők kizsákmányolják a kiváltságosabb bolygók erőforrásait, és egyre hajlamosabbak a radikalizálódásra.
Ez ismerősen hangzik? A sorozat a saját autoriter korunkkal való kapcsolatában olyan történetmesélést kínál, amely nélkülözhetetlennek tűnik: sikerül ábrázolnia egy megosztott univerzumot anélkül, hogy az egyik csoportot becsmérelné, a másikat pedig isteni rangra emelné, ahogy ezt Joe Miller nyomozó (Thomas Jane) vagy Chrisjen Avasarala ENSZ-tisztviselő (Shohreh Aghdashloo) összetettsége is bizonyítja. A The Expanse egy lehetséges jövőt mutat meg nekünk, amelyben a nők gondtalanul lehetnek vezetők, amelyben a fajilag különböző csoportok egyesülhetnek egy közös ügy érdekében, de egyben figyelmeztetés is arra, hogy az intézményeket kordában kell tartani, fel kell ismerni az egyenlőtlenségeket, bárhol is léteznek, hogy elkerüljük a múlt hibáit. Más szóval, ez korunk nélkülözhetetlen televíziója. -Elena Zhang
12. Red Dwarf
Created by: Rob Grant, Doug NaylorSztárok: Craig Charles, Chris Barrie, Danny John-Jules, Robert Llewellyn, Chloë Annett, Norman Lovett, Hattie HayridgeOriginal Network: BBC Two
A britek egyedülálló módon képesek nevetségessé tenni az emberi faj végét. És akárcsak A stopposoknak szóló útikalauz a galaxisba, a Red Dwarfban is az emberi faj egyetlen populációra zsugorodik, és ennek fergeteges eredményei vannak. Dave Lister, aki inkább a Páratlan Pár, mint az űrhajósok legénysége, hárommillió évvel azután ébred fel, hogy a Red Dwarf legénységének többi tagja meghalt egy sugárszivárgás következtében, és egyedül találja magát egy titáni bányászhajón, egy hologramot, egy macskát és egy robotot leszámítva. Lister és embertelen társai túl sok fordulatot vettek a Földre (vagy a barátnőjéhez, attól függően, hogy melyik következik be előbb) vezető úton ahhoz, hogy itt elmesélhessük, de legalább a munkásosztálybeli liverpooli megkapta az áhított csirke vindaloo-t. A szeretett sorozat öt évig tartott az első szünet előtt, és azóta háromszor indult újra. -Ellie Decker & JD Jordan
11. Lost in space
Elveszett az űrben
Elkészítette: Sz: Irwin AllenSztárok: Molly Parker, Toby Stephens, Maxwell Jenkins, Taylor Russell, Mina Sundwall, Ignacio Serricchio, Parker PoseyOriginal network: Netflix
A Lost in Space Molly Parker és Parker Posey-ja ugyanolyan izgalmakat generál, mint a sorozat (számos és többnyire hatásos) akciójelenetei. Hajtóerejük nem a Toby Stephens zord John Robinson által alakított katona ereje, hanem a tudós (Parker) logikája, a szélhámos (Posey) ravaszsága, Will (Maxwell Jenkins) és idősebb testvérei, Penny (Mina Sundwall) és Judy (Taylor Russell) problémamegoldó képessége. A jég megolvasztására használt magnéziumtól kezdve egy “tank” – egy dzsip és egy tank keresztezése – kommandírozásán át a motorhiba okának megállapításáig, Robinsonék a legjobb tudásuk szerint inkább a dilemmák kibogozásában, mintsem a robbanóanyagokkal való megoldásukban jeleskednek. Egyszer, amikor Maureen a vártnál bonyolultabb számítással szembesül, grimaszol: “Szükségem lesz egy nagyobb táblára”, és ez a Lost in Space központi állítása: hogy van hely a műfajban, sőt még a televízióban is, hogy a sci-fi “tudománya” több legyen, mint az emberiség legrosszabb ösztöneinek kifejeződése. Valójában, bár a filmet (túlzás nélkül) “sötétebbnek” mondják, mint Irwin Allen eredetijét, amely 1965 és 1968 között futott a CBS-en, a Netflix remake legnagyobb változásai – Parker sztárja, Posey szereposztása – inkább mélységet tükröznek, mint sötétséget, legalábbis nem a sötétséget önmagáért. A sorozatpremiertől eltekintve Maureen egyenrangú, sőt, időnként domináns figurája Johnnak a kapcsolatukban, ami sokkal tüskésebbnek bizonyul, mint amilyennek látszik. -Matt Brennan
10. Az egész emberiségért
Elkészítette: Sz: Ronald D. Moore, Matt Wolpert, Ben NediviSztárok: : Joel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Sarah Jones, Shantel VanSanten, Jodi BalfourOriginal Network: Apple TV+
Amerika még sosem veszített kegyelemmel. Az alternatív történetek feltárása, ahol Amerika veszít, általában a nagy politikai gonosztól legyőzött ország erkölcsi hozzáállását foglalja magában. A nácik megnyerik a második világháborút; a britek elnyomják a forradalmat. De mi van, ha a vereség ennél bonyolultabb? Ideológiailag szürkébb. Kevésbé összpontosítana Superman igazságára és igazságosságára, és inkább az amerikai útra. Az Apple TV+ ezt a kérdést teszi fel a For All Mankind című alt-történelmi nyitófilmmel, amelyben a Szovjetunió azzal döbbenti meg a figyelő világot, hogy megelőzi az Egyesült Államokat a Holdon, és egy lebilincselő drámával válaszol a nagyságra való tökéletlen törekvésről.
Egy a világ legjobb pilótáiról szóló sorozatnak mindenképpen illik egy remek pilot epizóddal rendelkeznie, de a korai sikerhez egy olyan sorozat társul, ahol a politika és a tudomány olyan módon ágazik szét, hogy az űrfüggők és az asztro-őrültek számára is élvezetes. A társadalmi-politikai pillangók burjánzó hatásai – például az, ahogyan a Nixon-kormányzat reagál az űrverseny első szakaszának elvesztésére és hogyan hat rá – csak egy a Ronald D. Moore, Matt Wolpert és Ben Nedivi alkotásában rejlő élvezetek közül: a NASA, amelyet éppúgy hajt egy politikai győzelemre vágyó elnök, mint saját sértett büszkesége, a sci-fi felé lő. Az írás pedig okos. A potenciálisan cukros rah-rah hazafiságot aláássák a szertefoszlott remények és az amerikai kivételesség iránti mindenre kiterjedő igény, amely az események ezen verziójában hamisnak bizonyul. Ehelyett a sorozat nagy léptékben egy új nemzeti kultúra, kis léptékben pedig csendes, szorgalmas méltóságok felé dolgozik. Amerika az űrprogramján keresztül visszatér a selejtes gyökereihez. ezek a selejtes (a felelőtlenség határát súroló) elemek – kormányzati alkalmazottak, akik a legjobb tudásuk szerint tesznek a főnökeik parancsára – látják, ahogy egy hatalomból alulmaradóvá válik. Semmi sem emberségesebb, mint a legalacsonyabb ajánlattevő felszerelésével próbálni áttörni. Az igazi suttyóság elkerülése a program által hagyott sebek (a kudarcok, a halálesetek, a majdnem-hibák, az egészségtelen kapcsolatok) bemutatásával adja a sorozat legmeghatóbb pillanatait. Ahelyett, hogy puszta aranytükör lenne, a Minden emberiségért egyszerre mosolyogtat és sírásra késztet, csodálkozva azon, hogy az emberiség ennyi mindent elért minden ostoba kicsinyessége ellenére. Az űrprogrammal ellentétben, amelyet követ, a For All Mankind a nagyságra törekszik, sikerrel jár, és kitűz egy almás zászlót a világ elé.” – Jacob Oller
9. The Jetsons
Elkészítette: William Hanna, Joseph BarberaSztárok: : George O’Hanlon, Penny Singleton, Janet Waldo, Daws Butler, Mel Blanc, Don Messick, Jean Vander Pyl, Howard MorrisOriginal network: ABC
Ismerd meg George Jetsont! Orbit City felhői között repül repülő csészealjával, és reggel családjával együtt indul munkába. Fiát, Elroyt az általános iskolában, tizenéves lányát, Judyt a középiskolában, feleségét, Jane-t pedig a bevásárlóközpontban teszi ki. Egy mozgó járdán érkezik meg a munkahelyére egy fogaskerékgyártó céghez, ahol csak gombokat kell nyomogatnia. Ez a Jetsonok jövője, a Flintstone-ok űrkorszaki megfelelője, ahol mindenki a Föld fölé emelt, Űrtű-szerű emelvényeken él, és a technológia nem egyszerűen mindennapos, hanem életforma. Akárcsak a Flintstones esetében, a környezet nem annyira a társadalmi kommentárok tárgya, mint inkább a sorozat sitcom formátumának háttere, és ürügy a korabeli viccekhez és gegekhez. A ma rendszeresen használt technológia nagy része még nem létezett a Jetsons forgatásának idején, beleértve a mobiltelefonokat, a személyi számítógépeket és az internetet. De a mai világban, ahol mindenki egy laptopba vagy iPhone-ba dugja az orrát, jó, hogy a Jetsonok jövőbeli változatában nem mindenki ugyanezt teszi. A 21. század minden előnye ellenére talán még mindig van mit felnőnünk. -James Charisma
8. The 100
Created by: Jason RothenbergSztárok: Eliza Taylor, Marie Avgeropoulos, Bob Morley, Isaiah Washington, Henry Ian Cusick, Lindsey Morgan, Richard Harmon, Zach McGowanOriginal network: The CW
A The Hundred az, ami akkor történik, ha egy klasszikus CW tinidrámát (vagy, hogy egy lépéssel tovább menjünk, egy WB tinidrámát) tele dinamikus karakterekkel, csicsás sci-fi terminológiával, élénk látványvilággal és igazán bonyolult cselekményekkel kombinálunk. A sorozat, amely először 2014 szeptemberében került adásba a CW-n, 97 évvel a nukleáris apokalipszis után játszódik, amikor több ezer túlélő él már egy hihetetlenül nagy űrállomáson, a Bárkán. Egy utolsó kísérletként, hogy kiderítsék, hogy a Föld még lakható-e, a hatóságok 100 fiatal rabot küldenek a bolygóra, hogy túléljék, vagy meghaljanak a próbálkozásban. A Földön az igazán vonzó kohorsz találkozik néhány különböző csoporttal, akik valóban túlélték az apokalipszist: a Kaszásokkal, akik klánokba szerveződtek; a Kaszásokkal, akik a Hegyi Embereknek köszönhetően ma már kannibálok; és a Hegyi Emberekkel, akik lényegében a végső apokalipszis csilivili leszármazottai, azoké, akik az apokalipszis előtt bezárkóztak. A különböző csoportok összecsapása során káosz alakul ki, de a hetedik évad végére egy újabb csoporttal kell törődniük a fiataloknak: a másik világból érkező emberekkel, a Tanítványokkal. Az a fajta sorozat, amely beszippant és kiköp egy másik valóságba, a The 100 nem azoknak való, akik csak úgy belemerülnének egy új sorozatba. Szállj be, vagy tűnj el! -Joyce Chen
7. Farscape
Elkészítette: Farscape
Elkészítette: Farscape
Elkészítette: Brian Henson, Rockne S. O’BannonSztárok: Ben Browder, Claudia Black, Virginia Hey, Anthony Simcoe, Gigi Edgley, Paul Goddard, Lani Tupu, Wayne Pygram, Jonathan HardyOriginal Network: (Sci-Fi)
A modern űrhajós John Crichton (sci-fi nevek) egy kísérleti repülőgépet tesztel, amikor átrobban egy féreglyukon, és egy Moya nevű élő űrhajón találja magát egy legénységgel, akik kétségbeesetten próbálnak elmenekülni a Békefenntartók nevű űrfasiszták elől. A Farscape a Firefly mintájára egy együttes által vezetett űrdráma. A Firefly-tól eltérően több évaddal rendelkezik. Az epizódok olyan sci-fi előfeltételeket vizsgálnak, mint az alternatív valóságok, a mindenható idegenek és az űrbogarak (tudod, azok az űrbogarak), miközben a Moya legénységének minden egyes tagját fejlesztik és befejezik a történetüket. Gondolj a Mass Effectre, ha Shepard egy csomó giccses popkulturális utalást tett volna. Továbbá, ha az élő űrhajó nem figyelmeztetett, a dolgok eléggé furcsák lesznek, és néha elég hülyék. -Harry Mackin
6. The Mandalorian
Created by: Jon Favreau
Sztárok: Pedro Pascal, A gyermek
Originális hálózat: Disney+
Amint az egy Star Wars-filmtől elvárható, itt rögtön egy egész fantasy univerzumot ismerhetünk meg, tele érdekes karakterekkel és animációs háttérrel. Ez egy tagadhatatlanul filmes minőségű tévéműsor, és élettel teli: a dolgok kattognak, zúgnak, pittyegnek és bömbölnek az idegenek fecsegése és a rengeteg érdekes lény mellett. A Mandalorian világa rögtön élőnek tűnik, és rögtön belevetít minket magának a fejvadász Mandónak (Pedro Pascal) és a Gyermeknek (alias Baby Yoda) a történetébe, akinek ismeretlen erőkkel kell megvédenie, miközben a galaxist járja.
A több műfajjal is játszó, csodálatosan rövid epizódok révén a Mandalorian egyszerre szívmelengető és akciódús, gyéren lakott karakterekkel, akik bár rövid életűek, de mind emlékezetes nyomot hagynak maguk után. Pascal rekedtes hangját nem győzzük elégszer méltatni, hiszen valahogyan teljes értékű karakterré teszi az álarcos Mandót (akinek arcát csak a legvégén látjuk). Pedig a show-t teljesen ellopja tőle egy aprócska bábu, aminek a produkcióban mindenki (Werner Herzogot is beleértve) és a nézőtéren is mindenki a megszállottjává vált. Favreau döntése, hogy a sorozatot a lehető legnagyobb mértékben a gyakorlati effektekre alapozza (beleértve A gyermeket, a forma csúcsát), nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ez a történet, amely egy vegyes csapatú űrutazóról szól, csodálatosan kézzelfoghatónak és érzelmileg megalapozottnak tűnjön. -Allison Keene
5. Doctor Who
Elkészítette: Sz: Sydney Newman, C. E. Webber, Donald WilsonSztárok: Christopher Eccleston, David Tennant, Matt Smith, Jodi Whitaker, Peter Capaldi
Eredeti csatorna: BBC
A Doktor eredetileg 1963-ban indult útjára, 2005-ben tért vissza a képernyőre, és utazott időben és térben a TARDIS-szal, egy furcsa és meglepően tágas kék rendőrségi dobozban. A speciális effektek talán javultak egy kicsit, de a tábor ugyanaz maradt. Russell T. Davies vezetésével és a 10. Doktort alakító David Tennant-tel a sorozat soha nem volt még ilyen jó. Most pedig egy új Doktor, Jodie Whittaker, az első nő a szerepben, aki folytatja és továbbfejleszti a hagyományt. második évadában Chris Chibnall showrunnerként nem zárkózott el attól, hogy eljátsszon az őt megelőző 75 év Doctor Who kánonjával, de Whitaker bájosan mániákus alakítása a Doktornak adott némi fedezetet a rajongóknak. Ennél is fontosabb, hogy a dolgokat érdekesen tartotta, meglepve minket a Doktor új történelmi inkarnációjával, és egy hatalmas felfedezéssel a Doktor eredettörténetéről a 12. sorozat fináléjában, az “Időtlen gyermekek”-ben – a Doktor nem is egy, hanem két legnagyobb ellenségével. Végeredményben az új csapat ugyanolyan friss és életerős maradt a sci-fi sorozat, mint valaha. -Josh Jackson
4. Firefly
Elkészítette: Sz: Joss WhedonSztárok: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Morena Baccarin, Adam Baldwin, Jewel Staite, Sean Maher, Summer Glau, Ron GlassOriginal Network: Fox
Josh Whedon kétségkívül egy látnok történetmesélő. A bonyolult elme, amely megálmodta a Buffy, a vámpírvadászt, a jövőbe tekintett, amikor 2002-ben megalkotta a Firefly-t. Most, közel 20 évvel később nehéz nem felismerni, hogy sok minden, amit Whedon rövid életű sorozata megjósolt, ma már lehetségesebb, mint valaha. A sorozat a 2517-es évben játszódik, miután az emberek dematerializálták jelenlegi naprendszerüket egy új csillagrendszerbe, saját szabályokkal és normákkal. A címadó Firefly egy kilencfős renegát legénységre utal, akik a Serenityn, egy Firefly-osztályú űrhajón élnek. Ebben a jövőben az Egyesült Államok és Kína az egyetlen két túlélő szuperhatalom, és már egy központi szövetségi kormányba, a Szövetségbe tömörültek. Ismerősen hangzik? Az űrhajó fedélzetén rengeteg bűnözői tevékenység zajlik, többek között csempészbandák, fejvadászok és fagyasztott holttestek, valamint rengeteg szexuális feszültség Malcolm “Mal” Reynolds (Nathan Fillion) és Inara Serra (Morena Baccarin) között. Ideális sorozat egy hosszú hétvégi ivászathoz, mivel a sorozatot mindössze egy évad után törölték, hűséges rajongóinak nagy csalódására. -Joyce Chen
3. Cowboy Bebop
Elkészítette: Sz: Hajime YatateOriginal Network: TV Tokyo
Az összes vita arról, hogy a Cowboy Bebop-Shinichir… Watanabe sci-fi mesterműve – az anime csúcsa-e vagy sem – szemantikai vita. Az, pont az. Az űr-alapú cyberpunk intrikák, a western hangulat, a harcművészeti akciók és a menő noir sajátos keveréke a seinen formában páratlan és rendkívül vonzó. Egzisztenciális és traumatikus témái általánosan átélhetők. A fejvadász karakterek sokszínű csoportja összetett és hibás, mégis nagyon menő. A bemutatott jövő etnikailag sokszínű és furcsán kiszámítható. Az angol szinkronizálás, amelyben Amerika legnagyobb, főállású szinkronszínészei működnek közre, némileg egyenértékű a japán feliratos eredetivel. A 26 epizód közel tökéletes, és azok az epizódok, amelyek egy másik sorozatot is megtöltöttek volna, feszesek, feszesek és a sorozat tézisét szolgálják, még akkor is, ha nem vonják el a figyelmet az általános cselekményről, amely lebilincselő, de nem túlzó. Új kezek számára is elérhető, és mégis minden alkalommal, amikor megnézik, a régi kezeket is megjutalmazza. A csodálatos filmzene és Yoko Kanno jazzes zenéje önmagában is megállja a helyét. A nyitójelenetek makulátlanok. Ez egy eredeti alkotás, nem pedig adaptáció. Olyan, mintha egy hosszú karrier csúcsán készült főmű lenne, annak ellenére, hogy – szinte hihetetlen, de – Watanabe első rendezői sorozata. Ez egy mestermű, amely méltán szerepelhet minden idők legjobb televíziós alkotásai között, nem is beszélve az animéről. Kíváncsian várjuk a riválisát. Nem tartjuk vissza a lélegzetünket. -John Maher
2. Battlestar Galactica
Elkészítette: A Csillagközi Csillagközi Galaktika
Elkészítette: Glen A. Larson (eredeti), Ronald D. Moore, David EickSztárok: Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff, Jamie Bamber, James Callis, Michael Hogan, Aaron Douglas, Tricia Heifer, Grace Park, Tahmoh PenikettOriginal network: SyFy
A művészetben gyakran van kettősség az epikus és a személyes között. A kis történetek, azok, amelyek olyan kihívásokkal foglalkoznak, amelyekkel rendszeresen szembesülünk – család, szerelem, barátság, munka, pénz -, átélhetőek, mert ismerősek. Az olyan epikus filmeket, mint a Braveheart vagy A Gyűrűk Ura, azért nézzük, hogy a sajátunknál sokkal nagyobb küzdelmekbe keveredjünk, és hogy átéljük a leküzdésük okozta elégedettséget. De aztán minimális cselekményű regényeket olvasunk, hogy lássuk, hogy hozzánk hasonló emberek elkövetik ugyanazokat a hülye hibákat, mint mi, és a másik oldalról megváltozott emberként kerülnek ki. A sci-fi szinte teljes egészében az epikus történetek területe – a kialakuló kapcsolatokat teljesen háttérbe szorítja az emberiség sorsa, amely a tét. Ez az egyik legfontosabb dolog, amit a sci-fi rajongók szeretnek a műfajban, és az is, amit sokan utálnak benne. Amikor tehát azt mondják, hogy a Battlestar Galactica egy olyan sorozat, amelynek a sci-finél szélesebb körű a vonzereje, akkor részben erre gondolnak.”
Az alkotó, Ronald D. Moore fogta az 1970-es évekbeli sorozat alapjait, és teljesen újragondolta őket, olyan realizmust hozva, amilyet a sci-fi még nem látott. Maga a hajó öregszik és szűkös. A kabinok klausztrofóbiásak, ami arra készteti lakóit, hogy egy hiperérzékeny akváriumban éljenek – mindenki a másik dolgával törődik. De ahol a Battlestar Galactica a részletekben felülmúlja a többi sci-fi történetet, ott a saját epikus játékában is legyőzi őket. Minden évadban a fő történet fénysebességgel bontakozik ki. A cylonok korlátozott számú modellje tökéletes emberi másolat – “bőrmunkások”, akik beszivárogtak az emberi flottába. Az emberiséggel való kapcsolatuk egyre bonyolultabbá válik, ahogy a soraikban nézeteltérések támadnak. Az emberiségnek a mitikus Föld keresése pedig állandó meglepetésekkel jár.
Minden évad jobb, mint az előző (még a szerencsétlenül sikerült finálénak is megvannak az érzelmileg megrázó pillanatai). Mivel nincsenek felfedezésre váró idegen civilizációk, Moore befelé fordítja a lencsét az általunk legjobban ismert fajokra. Az élet minden feszültségét megvizsgálja: vallás kontra tudomány, biztonság kontra szabadság, a sokak szükségletei kontra kevesek szükségletei, lelkiismeret kontra hűség, szenvedély kontra elkötelezettség. És az előadás nagy kérdése – “Mit jelent embernek lenni?” – minden szinten, kicsiben és nagyban is feltárul. (Megjegyzés az új nézőknek: előbb mindenképpen nézzék meg a minisorozatot) -Josh Jackson
1. Star Trek: A következő generáció
Elkészítette: dr: Gene RoddenberrySztárok: Patrick Stewart, Brent Spiner, Jonathan Frakes, LeVar Burton, Gates McFadden, Michael Dorn, Marina Sirtis, Wil WheatonOriginal network: CBS
Az eredeti sorozat úttörő volt. A Deep Space Nine-nak és a Voyager-nek is megvoltak a maga pillanatai. De a TNG volt a legnagyobb Star Trek-franchise (és minden idők egyik legjobb sci-fi sorozata). Jean Luc Picard. Data. Worf. A holofedélzet. A Borg. Gene Roddenburyben nem lehetett egyetlen cinikus csont sem. Nézni, ahogy a karakterei furcsa új világokat fedeznek fel, új életeket és új civilizációkat keresnek, és oda merészkednek, ahová még senki sem ment el, én sem. -Josh Jackson
Fedezze fel következő cikkünket: A Plútó bolygó?