Mi az Karman-vonal?
Ez a rövid cikkből megtudhatod, mit jelent ez a vonal és melyek a határai.
Jó felfedezést!!!
A Föld és az űr közötti határ nehéz meghatározása
Hol van pontosan az űr határa? Attól függ, kit kérdezünk.
Mivel több ország és kereskedelmi vállalat veszi az irányt a sztratoszféra felé, a viták az űr definíciójáról felmelegednek. Kérdezz meg bárkit, hogy hol van az űr, és valószínűleg az égre mutat. Ott fent van, nem igaz?
Azzal a különbséggel, hogy senki sem tudja igazán, hol ér véget a légtér és hol kezdődik a külső űr . Ez triviálisnak tűnhet, de ennek a határnak a meghatározása számos okból fontos lehet (mely magasan repülő embereket lehet űrhajósnak nevezni…).??
Most, amikor a Virgin Galactic és a Blue Origin a jelek szerint a küszöbön áll, hogy fizető utasokat küldjön szuborbitális pályákra, sokan azon tűnődnek, vajon ezek a szerencsés turisták kiérdemlik-e az űrhajós szárnyakat.
Az amerikai gyakorlat szerint jelenleg igen. Ez problémát jelent? “Nem, szerintem nagyszerű” – mondja Mike Massimino, a NASA űrhajósa, aki segített a Hubble űrteleszkóp javításában.
Tényleg számít, hogy hol kezdődik az űr?
A nemzetközi szerződések a “űrt” úgy határozzák meg, hogy mindenki számára szabadon felfedezhető és használható, de ugyanez nem igaz a nemzetek feletti szuverén légtérre. A légteret és a külső teret szabályozó jogszabályok különbözőek; egy műholdat 88 km magasan Kína fölé repíteni rendben van, ha az űr 80 km magasan kezdődik, de ha a határt 100 km-nél szabod meg, akkor a műholdadat katonai agressziónak tekintheted.
” Hol végződik egy ország légtere és hol kezdődik a világűr?” – kérdezi Jonathan McDowell a Harvard Center for Astrophysics munkatársa.
” Ha egyszer megegyezünk a világűr határában, akkor abban is megegyezünk, hogy hol érvényesül az űrjog. “
Az Egyesült Államok és bizonyos más országok azonban ellenálltak egy másikűrterület hivatalos, nemzetközi lehatárolását, azt állítva, hogy nem szükséges, és hogy “ilyen meghatározás hiányában nem merültek fel jogi vagy gyakorlati problémák”. Mások azzal érvelnek, hogy az egyértelmű határvonal fenntartása létfontosságú lesz, tekintettel a nemzeti űrprogramok és a magánűrrepülés növekvő számára.”
Hogyan határozzák meg jelenleg az “űr” fogalmát?
A legtöbb szakértő szerint az űr ott kezdődik, ahol a pályára ható dinamikus erők nagyobbak lesznek, mint az aerodinamikai erők, vagy ott, ahol a légkör önmagában nem elegendő egy szuborbitális sebességgel repülő űrhajó támogatásához.
Történelmileg mindig is nehezebb volt ezt a pontot pontos magasságban meghatározni.
Hány éves a Kármán-vonal?
Az 1900-as években a magyar fizikusTheodore Von Kármán megállapította, hogy a Mán-vonal a Mán-vonal a magyar és a magyar között van.b>határ körülbelül 80 km magasságban van, vagyis nagyjából 80 km-rel a tengerszint felett. Ma azonban a Kármán-vonalat a NOAA által “képzeletbeli határnak” nevezett helyen állapították meg, amely 62 mérfölddel a tengerszint felett, vagyis körülbelül száz kilométerrel a tengerszint felett van.”?
A Fédération Aéronautique Internationale (FAI), amely az űrhajózás és a repülés szabványait és nyilvántartásait vezeti, szintén úgy határozza meg az űrt, hogy az száz kilométeres magasságban kezdődik. Ez végül is egy szép kerek szám.
A Szövetségi Légügyi Hivatal, az amerikai légierő, a NOAA és a NASA azonban általában a 80 kilométer (50 mérföld) magasságot használja határként, a légierő pedig az ennél magasabbra emelkedő pilótáknak az űrhajós nevet adja. A NASA ezzel szemben a 76 mérföld (122 kilométer) mellé teszi a határt, mivel ez “azpont, ahol a légköri légellenállás érezhetővé válik“. írja Bhavya Lal és Emily Nightingale, a Science and Technology Policy Institute munkatársai egy 2014-es áttekintő cikkben.
Hogyan lehet, hogy az emberek nem értenek egyet?
” Ez nagyon politikai, derül ki,
Kiderül,
nem lehet egyszerű különbséget tenni a “tér” és a “nem tér” között. , részben azért, mert a Föld légköre nem tűnik el egyszerűen, hanem ellenkezőleg, mintegy 600 mérföld (965 km) alatt fokozatosan elvékonyodik.
Technikailag a Nemzetközi Űrállomás – amely átlagosan 253 mérföld (408 km) magasságban kering – nem lenne az űrben, ha az “űr” fogalmát úgy határoznánk meg, mint a légkör hiányát.
Az űr nem az űrben van, hanem a légkör hiányában.
Ezeken túlmenően nincs egyetlen olyan magasság, amely felett egy műhold stabilan pályán maradhat; ez a műhold típusától és pályapályájától függ – magyarázza McDowell. McDowell.
A bámulatos listakészítő, McDowell rakétákról, űrhajósokról és más űreszközökről gyűjtött adatokat, és egy elfogadott nemzetközi határt keresett, amely segít neki eldönteni, milyen adatokat vegyen fel. Amikor rájött, hogy nem létezik, elhatározta, hogy megkeresi, mégpedig a Von Kármán által végzett számítások típusainak újragondolásával.
Megszerezte 43 000 műhold nyilvánosan hozzáférhető pályáját és válogatta őket aszerint, hogy a pályájuk legalacsonyabb pontjai (az úgynevezett perigeum) szerint léptek vissza a légkörbe. Ebből rájött, hogy a műholdak sokszor 62 mérföld (100 km) magasság alatt is keringhetnek a bolygó körül, de azok, amelyek 50 mérföld alá süllyedtek, leggyakrabban gyors véget értek, és felgyulladtak.
Ezután újra elvégezte Von Kármán számításait, és megállapította, hogy a keringő űrhajók atmoszférikus hozzájárulása körülbelül 80 km magasságban elhanyagolhatóvá válik.
” Amit nem látunk, az az, hogy a műholdak 70 mérföldre (112 km) lemennek, majd újra feljönnek” – mondja. “Van egy elég világos határ, egy tisztességesen világos határ a perigeum magassága és az a pont között, ahonnan már nem lehet visszajönni.”
Mikor határozzák meg az univerzális határt?
McDowell úgy véli, hogy ez a beszélgetés fel fog gyorsulni, ahogy a kereskedelmi vállalkozások aűrrepülés egyre több időt kezdenek el tölteni az 50 (80 km) és 200 mérföld (321 km) magasság közötti régióban.
” Azt hiszem, ahogy az űrtevékenység egyre közelebb kerül ehhez a rendszerhez, úgy lesz nagyobb a nyomás, hogy megállapodjunk egy határértékben” – mondja.
A szuborbitális járatok fizető utasait “űrhajósoknak” fogják nevezni?
Előre igen, legalábbis ha az amerikai indítóhelyről teszik meg az utat. A FAA és az USA Légierő egyetért abban, hogy a bolygónk fölött több mint 50 mérfölddel (80 km) történő repülés feljogosít erre a címre.
Mit gondolnak a NASA űrhajósai?
Egyikük talán azzal érvel, hogy a Föld körüli pályára állás az, ami egy űrhajóst meghatároz. Azonban “Azt hiszem, Alan Shepard és Gus Grissom nem értene egyet ezzel”. Mondja Terry Virts, a Nemzetközi Űrállomás korábbi parancsnoka, aki több mint 213 napot töltött Föld körüli pályán. “Ez az első két amerikai űrhajós, aki nem állt pályára.”?
A Mr. Virts szerint nagy különbség van egy öt perces szuborbitális repülés és egy hat hónapos orbitális küldetés között, de mindkét esetben azok, akik mindkét típusú utat megtették, kiérdemelték az űrhajós címet.
” Ha az ember a fenekét egy rakétához szíjazza, az szerintem már ér valamit” – mondja Virts. “Amikor F-16-os pilóta voltam, nem irigykedtem, hogy a Cessna pilótákat pilótáknak hívják. Szerintem mindenki tudja, hogy az ember fizetett azért, hogy utas legyen egy ötperces szuborbitális repülésen, vagy egy bolygóközi űrjármű parancsnoka. Ez két különböző dolog”.
Massimino elismeri, hogy van egy jelentős különbség a kiválasztás mint NASA űrhajós között – a képzés, a küzdelem, az elutasítások, a nyomás….. – és a fizető ügyfélnek lenni. De ő is mindazokért az űrturistákért van, akik megérdemlik ezt a címet.”
” Azt hiszem, ha ezen túlmutatsz, akkor mindenképpen űrhajósnak minősülsz” – mondja.
Ez a blogbejegyzés remélhetőleg segített Önnek megérteni mindent a Kármán-vonalról.
Viszlát hamarosan A kis asztronautánál!?
Fedezze fel következő cikkünket: manga az űrről